Употребата на витамин D за лечение на болести е гореща тема в последно време
Трябва ли хората да бъдат изложени на слънце, за да имат витамин D?
Каква е допустимата дневна доза?
Какви са ползите на витамин D за нашето здраве? В тази статия ще обсъдим някои от тези въпроси.
Има две форми на витамин D – D2 и D3.

Тези болести се лекуват с витамин D.
Витамин D2, ергокалциферол, се съдържа в обогатени, растителни храни и хранителни добавки.
Витамин D3, холекалциферол, се намира в животинските храни (риба, яйца и черен дроб) и се синтезира вътрешно, когато кожата е подложена на ултравиолетова (UV) радиация от слънцето.
Витамин D е мастно-разтворим витамин. Той активно се използва при калциевия метаболизъм и костното ремоделиране в човешкото тяло.
Важно е да знаете, че дозите витамин D бяха актуализирани през 2010 г. от Института по медицина (IOM). Те са изчислени въз основа на проучвания за ролята им при костите и излагането на слънце. Препоръчителната дневна доза за витамин D :
600 IU / ден – при хора от 1-70 години
800 IU / ден над 70-годишна възраст
600 IU / ден за бременни и кърмещи жени
Тези установени препоръки за дози учените доказват, че са твърде ниски. На базата на 1000 проучвания за ползата от този витамин при множествена склероза, болести на сърцето, рак, имунни и автоимунни заболявания, бременност, затлъстяване, еритропоеза, диабет, мускулна дисфункция и стареене, учените са категорични, че по-високите дози от витамин D имат идеален лечебен ефект.
Горната препоръчителна дневна доза е за здрави хора, така че аргументът за по-високи нива се дължи на факта, че са необходими по-високи нива за хората със здравословни проблеми.
Ето за какво трябва да се пие витамин D по-високи дози, съгласувани с лекар:
1.Намалява възпалението: Изследванията показват намаление в нивата на С-реактивния протеин, маркер за възпаление.
2.Намалява риска от кариес многократно.
3.Профилактика и лечение на депресия: Витамин D участва в множество мозъчни процеси, което означава, че този витамин може да облекчи депресията.
4.Регулира холестерола в кръвта.
5.Намаляване на смъртността от някои видове рак: През 1941 година американски патолог доказва тази зависимост. Това означава, че повечето излагане слънце води до намаляване на смъртността от рак. Повече за витамин D и рака в тази статия.
6.Снижен риск от остеоартрит: Витамин D в малки дози може да увеличи риска от остеоартрит.
Необходими са още изследвания, за да се докаже категорично лечебното действие от витамин D като терапия за множествена склероза, туберкулоза, грип и вирусни заболявания на горните дихателни пътища.

Казвам се Маргарита Алексиева Рисувам, пиша, обичам животните. Но най-важното е здравето на човека. И най-високоплатената работа не може да върне здравето на човека. Писала съм за сериозни медии като „Хасковска Марица“ и Лекар.БГ. Сътрудник съм на zdrave.ws от 2013 г.

